Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de traumazorg, de zorg voor mensen met acuut somatisch letsel, gaat alle aandacht in eerste instantie naar de patiënt. Er zijn twee belangrijke redenen om ook aandacht te hebben voor diens naasten. Ten eerste omdat de steun van naasten een belangrijke factor is in het herstel van de patiënt. Ten tweede omdat het trauma niet alleen een ontwrichtende werking heeft op het leven van de patiënt, maar ook op de naasten. Het ongeval heeft fysieke, psychische, sociale en materiële gevolgen voor patiënt en naasten en kan hen uit hun evenwicht brengen. Naasten die in deze situatie worden ondersteund, kunnen de patiënt beter tot steun zijn. Medisch maatschappelijk werkers hebben de taak patiënt en naasten te begeleiden bij psychosociale en emotionele problemen die samenhangen met de opname. In hoeverre zij aansluiten op de behoeften van naasten van traumapatiënten en welke baat naasten bij deze hulpverlening ervaren, is onderwerp van dit onderzoek. Eerst is onderzocht wat de behoeften van naasten zijn, door aan te sluiten op eerdere onderzoeken naar de behoeften van naasten van intensive care patiënten, met gebruik van de Critical Care Family Needs Inventory (Molter, 1979). De Nederlandse versie van deze vragenlijst (Kaljouw, 1998) werd aangevuld met items die voortvloeien uit de sociale en maatschappelijke gevolgen van een ongeval. Er werd op twee momenten gemeten. Binnen 24 uur na opname deden 45 naasten mee aan een interview en 26 van hen zijn ten minste 2 weken later nog eens geïnterviewd. Vervolgens is onderzocht wat de behoeften waren van naasten die hulp kregen van medisch maatschappelijk werk, welke hulp zij kregen en de baat die zij daarbij ervoeren. Hiervoor werden diepte-interviews gehouden met 8 maatschappelijk werkers en 10 naasten, en werd dossieronderzoek gedaan. Met de resultaten werd een gestandaardiseerde vragenlijst ontworpen waarmee aan nog eens 33 naasten is gevraagd naar hun behoeften, de geboden hulp en de ervaren baat.
Psychiatry --- socio-emotionele opvang --- familiebegeleiding --- gezinszorg --- psychosociale hulpverlening --- psychotrauma's
Choose an application
Social policy and particular groups --- Educational sciences --- pedagogiek --- socio-emotionele opvang --- kinderopvang --- lichamelijke ontwikkeling --- creativiteit --- spelactiviteiten
Choose an application
Age group sociology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- emotionele problemen --- socio-emotionele opvang --- mindfulness --- samenwerking --- coaching --- jeugdpsychotherapie --- dansexpressie
Choose an application
Interactievaardigheden nodigt je uit om beter te leren kijken naar kinderen en van daaruit aan de slag te gaan met de zes interactievaardigheden. Deze zes interactievaardigheden (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structureren en leidinggeven, praten en uitleggen, ontwikkeling stimuleren, begeleiden van onderlinge interacties) worden diepgaand uitgewerkt en vertaald naar de verschillende leeftijdsgroepen baby, peuter, kleuter en schoolkind. Het boek bevat zowel theorie als praktijkvoorbeelden, filmmateriaal, concrete aanwijzingen en verwerkingsopdrachten waarmee je je eigen vaardigheden kunt oefenen. Hoewel de meeste voorbeelden en filmfragmenten uit de kinderopvang komen, is het boek ook bruikbaar voor aangrenzende werkvelden, zoals de gastouderopvang en het onderwijs.
Educational psychology --- intermenselijke relaties --- pedagogiek --- socio-emotionele opvang --- interactie --- sociale relaties
Choose an application
Dit boek nodigt je uit beter te kijken naar kinderen en van daaruit aan de slag te gaan met de zes interactievaardigheden. Deze interactievaardigheden worden diepgaand uitgewerkt en vertaald naar de verschillende leeftijdsgroepen: baby, peuter, kleuter en schoolkind. De kracht van het boek schuilt in de combinatie van theorie, praktijkvoorbeelden, video's, concrete aanwijzingen en een scala aan verwerkingsopdrachten waarmee je je eigen vaardigheden kunt oefenen om beter aan te sluiten op het kind of de groep. Interactievaardigheden is een levendig en inspirerend boek voor pedagogische opleidingen en trainingen op niveau 3 , 4 en 5. Het boek is zeer goed bruikbaar voor de kinderopvang en aangrenzende werkvelden, zoals de gastouderopvang en het basisonderwijs. In deze herziene uitgave is de informatie over kleuters en schoolkinderen uitgebreid, zijn nieuwe inzichten uit onderzoek en eigen ervaring toegevoegd, en is het beeldmateriaal versterkt. Interactievaardigheden bestaat ook als e-book. Hier vind je alle tekst online met directe doorklikmogelijkheden naar internetsites, filmmateriaal en daaraan gekoppelde opdrachten. Het e-book is te downloaden zodat je de tekst ook offline beschikbaar hebt, waar en wanneer je maar wilt. De auteurs Anneke Strik en Jacqueline Schoemaker hebben jarenlange ervaring als docent in de opleiding PW3/4 en als trainer en (beeld)coach. Daarnaast ontwikkelden zij diverse trainingen. .
Educational psychology --- intermenselijke relaties --- pedagogiek --- socio-emotionele opvang --- interactie --- sociale relaties
Choose an application
Hoe kunnen scholen vluchtelingenkinderen het best opvangen? Dit boek wil scholen en schoolbegeleidingsdiensten een voorzet geven tot een efficiënte aanpak. De achtergronden en psychosociale problemen van vluchtelingenjongeren worden geschetst, de rol van leerkrachten en begeleiders wordt toegelicht en het boek besluit met een adressenlijst en een uitgebreide literatuur- en leermiddelenlijst.
Migration. Refugees --- Pupil counseling. Pupil guidance --- socio-emotionele opvang --- vluchtelingen --- asielzoekers --- kinderen
Choose an application
Choose an application
Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid. Op zulke momenten hebben deze kinderen iemand nodig die hen begrijpt en vooral iemand die om hen geeft. Het spreekt voor zich dat ouders, maar ook leerkrachten, in deze jaren een cruciale rol spelen. Het is precies in deze vroege jaren dat bepaalde gedragspatronen zich inslijpen tot blijvende gewoontes. Daarom is het zo belangrijk dat volwassenen vroeg starten met een specifieke begeleiding voor deze kinderen en dit het liefst vòòr de leeftijd van 4 à 5 jaar.Dit boek wil de lezer wegwijs maken in deze bijzondere behoeften aan begeleiding. Het bevat honderden tips over wat best wel te doen en wat liever niet te doen bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren.Begrip en steun van volwassenen geeft niet enkel richting aan de ontwikkeling van het kind, maar reikt vooral modellen van sterkte aan, waarop het kind nadien kan terugvallen. (Bron: covertekst)
Cognitive psychology --- socio-emotionele opvang --- hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- Educational psychology --- socio-emotionele opvoeding --- Hoogbegaafde kinderen --- opvoeding --- 37 --- Gifted children --- Accompaniment --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid. Op zulke momenten hebben deze kinderen iemand nodig die hen begrijpt en vooral iemand die om hen geeft. Het spreekt voor zich dat ouders, maar ook leerkrachten, in deze jaren een cruciale rol spelen. Het is precies in deze vroege jaren dat bepaalde gedragspatronen zich inslijpen tot blijvende gewoontes. Daarom is het zo belangrijk dat volwassenen vroeg starten met een specifieke begeleiding voor deze kinderen en dit het liefst vòòr de leeftijd van 4 à 5 jaar. Dit boek wil de lezer wegwijs maken in deze bijzondere behoeften aan begeleiding. Het bevat honderden tips over wat best wel te doen en wat liever niet te doen bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Begrip en steun van volwassenen geeft niet enkel richting aan de ontwikkeling van het kind, maar reikt vooral modellen van sterkte aan, waarop het kind nadien kan terugvallen. (Bron: covertekst)
begeleiding --- hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- 462.1 --- 104316.jpg --- Hoogbegaafde kinderen --- socio-emotionele opvang --- hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- Educational psychology --- socio-emotionele opvoeding --- Gifted children --- Accompaniment --- Handbooks, manuals, etc. --- Education
Choose an application
Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich vanaf de vroege kleuterjaren niet in hun sas. Het sterke contrast tussen hun heel snelle cognitieve ontwikkeling en de andere ontwikkelingsaspecten, is vaak een bron van irritatie en onzekerheid.Op zulke momenten hebben deze kinderen iemand nodig die hen begrijpt en vooral iemand die om hen geeft. Het spreekt voor zich dat ouders, maar ook leerkrachten, in deze jaren een cruciale rol spelen. Het is precies in deze vroege jaren dat bepaalde gedragspatronen zich inslijpen tot blijvende gewoontes. Daarom is het zo belangrijk dat volwassenen vroeg starten met een specifieke begeleiding voor deze kinderen en dit het liefst vòòr de leeftijd van 4 à 5 jaar. Dit boek wil de lezer wegwijs maken in deze bijzondere behoeften aan begeleiding. Het bevat honderden tips over wat best wel te doen en wat liever niet te doen bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren.Begrip en steun van volwassenen geeft niet enkel richting aan de ontwikkeling van het kind, maar reikt vooral modellen van sterkte aan, waarop het kind nadien kan terugvallen.
Cognitive psychology --- socio-emotionele opvang --- Developmental psychology --- Educational psychology --- socio-emotionele opvoeding --- Gifted children --- Accompaniment --- Handbooks, manuals, etc. --- Hoogbegaafde kinderen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Opvoeding --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|